סיכום מסדנת סוכות 2011 פרק ב

 

צדק חברתי אינו רק עניין של חלוקת המשאבים באופן שונה .צדק חברתי ,פירושו להבין שכולנו חלק ממערכת אחת בה כל אחד מאיתנו מתפקד גם כמדכא/ת [פוגע] גם כמשתף/ת פעולה עם מדכאים [ולו בכך שאיננו מוחה על פגיעות] וגם מדוכא/ת [נפגע/ת].

 

צדק חברתי היא הבדיקה המתמדת של כל אחד מאיתנו היכן בחיינו האישיים או כחלק ממעמד ,לאום או השתייכות לכל קבוצה שהיא, אנו

מדכאים אנשים אחרים על רקע מעמדי,לאומי,מראה,גיל ,מגדר..היכן אנו משתפים פעולה עם פגיעה,הפחתת ערך של אחרים כלפי יחידים וקבוצות והיכן אנו עצמנו פגועים ,מתכחשים לפגיעה ,מפנימים יחס רע כלפינו ומעבירים אותו הלאה לבני הקבוצה שלנו.

 

אם נתמקד בנושא המעמדיות נבחין בשלושה מעמדות [על פי התאוריה של יעוץ הדדי]:

מעמד בעלי הון ,מעמד העובדים המייצרים ומעמד הביניים [ המתפקדים כשסתום ביטחון].

 

כלפי כל מעמד ישנן ציפיות שונות ולכל מעמד התנהגויות אוטומטיות לא רציונאליות מחד ופריווילגיות מאידך.

על מנת לקדם צדק חברתי אנו חייבים להיות מודעים לכל אלו ולהיות מחויבים כבעלי ברית שלא לשתף פעולה עם ההתנהגויות הלא רציונאליות מחד בבד עם תמיכה בכל מעמד לזכות לקבל את אותו צורך בסיסי שנימנע ממנו .

 

כפי שאמרתי עיקר עבודתנו למען צדק חברתי היא העלאת המודעות לגבי הההתניות שלנו לפגוע והנכונות להיות בעלי/ות ברית אחד לשנייה!!!!!!!!!!!!

 

מעמד הפועלים

ציפיות-לעשות את עבודת העולם ע"י השכרת כוח עבודתם לשם יצור עושר עבוד מעמד בעלי הון ולאפשר ניוד של מעמד הביניים.

 

מאפיינים-חשיבה טובה,עצמאות מחשבתית,סולידיות,מתמרדים כנגד סמכות.

דפוסים [התנהגויות אוטומטיות]- תחושה של בלתי נראים/שקופים, של לא חכמים ,תחושה שיכולים להיות טובים רק במראה נאה,ספורט וכוח פיזי,תחושה של העדר חשיבות ומשמעות.בושה במעמד,בחוסר השכלה,העדר ורבליות רהוטה..מפסיקים לחשוב כשנמצאים ליד בן מעמד חברתי גבוה יותר.

פריווילגיה- אין רתיעה משימוש בכוח ומרד בסמכות.מסוגלים לחוש ביתר קלות שימחה ואהבה שאינם תלויים בדבר.

 

כיוון לעבודה אם אני בן/בת למעמד זה- "לומר אני מאוד מאוד חכמ/ה" "אני האיש/ה לכו אחרי" "יועץ אתה רואה אותי"?

ובחיים –לקחת מנהיגות ,ללמד הן בתוך הקהילה והן מחוצה לה,

להוביל לשינוי מבפנים .

 

כבעל/ת ברית לבן/בת מעמד זה-לתמוך בהנהגה שלו/ה לדאוג שבקהילה יהיה ייצוג מועדף למנהיגות של מעמד הפועלים ,לתת הערכות [אמיתיות] על החוכמה והחשיבה הטובה שלו/ה.

*וכמובן לפרוק על הדעות הקדומות של ונטית הדיכוי כלפי בני מעמד זה.

*יש כמובן את מי ש"גדלו כעניים"-כבעל/ת ברית להזכיר להם שהם בסדר גמור ,שזו אינה אשמתם שהם חשים רע ,לעודד אותם לספר על עצמם. להזכיר להם שלא משנה כמה פחותי ערך ויכולת הם מרגישים הם מסוגלים להרבה יותר.

 

מעמד בעלי הון

 

ציפיות מהם-לשמר את הקפיטליזם על ידי בעלות ופיקוח על אמצעי היצור ומשאבי העולם גם החומריים וגם האנושיים ולאגור עושר.להנהיג ולהכתיב את הכללים.

 

מאפיינים אפקטיביים- התניה למנהיגות וללקיחת אחריות על הכלל.

 

דפוסים-התנשאות,תחושה שאם אינם מצליחים להגדיל את העושר הם כישלון,שימוש בטון פסקני גם כשאינם באמת יודעים, תחושה שהכללים אינם חלים עליהם, תחושת בידוד קשה, ניכור,העמדת פנים,שימוש במניפולציות,תחושה של מעל לחוק.אינם מאפשרים לעצמם לחוש יגון.

 

כיוונים לעבודה עצמית אם אני בן/בת למעמד זה-"אני מוותרת על הביטחון בלהיות טובה ממישהו" "אם משהו לא בסדר זה לא בהכרח בגללי" "אני מתחייבת לתמוך במנהיגות וללכת אחרי מנהיג/ה ממעמד הפועלים" לעבוד על יגון ,להתחייב להתקרב למישהו באמת לא חשוב כמה קשה זה יחוש.זיכרונות מוקדמים על תושת בדידות..

 

כיוונים כבעלת ברית-להתקרב למרות הדפוסים, לתת לה הערכות על האכפתיות והאנושיות ,לתת לה הערכות על המאמץ שהוא משקיע כנגד הדפוסים ,לעודד התקרבות ותפקידי שרות יותר מאשר הנהגה.

לא לתת שרות אלא אהבה ואכפתיות.

 

 

מעמד הביניים

 

ציפיות-לנהל את מעמד הפועלים ,ליצור יציבות בתוך המערכת הלא רציונאלית [ראה תגובות של מעמד הביניים למאבק הפנתרים ולמאבק של ויקי כנפו].

 

דפוסים- משמשים כסוכני דיכוי,חיפוש נוחות,העמדת פנים, חווים תחושה שנמצאים במבחן כל הזמן [על תנאי] ,נצמדים לכללים, מקוים לניוד מעמדי,מכחשים כאב,תחושה של חרדה [של שואה קרובה] רצון לרצות.למדו להתנות אהבה בהצלחה.

 

כיון של בן/בת המעמד-

להתחייב להראות עצמי לגמרי על כאבי,כשלונותי והצלחותי..

לעודד מנהיגות של מעמד הפועלים, לומר "כבר עכשיו אני בסדר גמור" להתחייב שלא לאפשר ניצול לומר בסשן "כניראה שלא חשוב כמה אתאמץ תמיד אצטרך לעבוד לפרנסתי" לגלות אמפטיה לכאב של אחרים.לתת לעצמי לאהוב סתם כך ולא לשם...

להתחייב להפסיק העמדת פנים.לנוח,להפסיק להתאמץ [כדפוס אוטומטי]לומר את האמת שלי ללא חשש.

 

כיוונים כבעל/ת ברית-לעודד אותה לומר את האמת שלה, להזכיר לה שכבר כעת היא בסדר גמור והיא יכולה להפסיק להתאמץ, לעודד אותה לספר על חייה ולהראות עצמה לגמרי ,לא לשתף פעולה עלם רצונה האוטומטי להנהיג.

 

חזרה