שיחרור האסיר שבתוכי

סיכום הסדנא על  "שחרור האסיר שבתוכי" – אבי בוטביה  .21.12.08
 
אבי מעביר סדנאות בכלא מזה כשש שנים בהם לימד יעוץ מאות אסירים ויצר מפגש אנושי  בין עשרות אזרחים/תומכים חברי קהילת יעוץ הדדי לאסירים.
הנחיות היסוד אשר מנחות את עבודתו הן:
1.האדם הוא יצור חברתי והמימוש המלא שלו בא לידי ביטוי באינטראקציה חברתית.
2.כשל חברתי , ממסדי  ושל הורים בקבלה של מאפיינים יחודיים אצל ילדים +שידור אכזבה+מניעת אהבה הודפת אנשים לשוליים ולמעשים אנטי ממסדיים/חברתיים בתקווה לזכות באהבה ובהערכה שנמנעה מהם.
3. האדם נולד טוב והוא טוב מיסודו.
4. מעשיו הפוגעים הם תוצר של כאב של העדר תחושת אהבה,הערכה ושייכות.
5. שי הבחנה ברורה בין האדם למצוקות שלו.
6.סביבה מקבלת + יעוץ המשלב יעוץ מתירני ולא מתירני מביא לפורקן להערכה מחדש ולהתנהלות אחרת בעולם.
 
המטרה של אבי בעבודה זו הייתה בשלב ראשון:
להביא אנושיות וחמלה ליחסים בין האסירים בכלא .
 
בשלב הנוכחי אבי רואה מטרות נוספות:
1.שהאסירים יראו עצמם חלק מהחברה
2.שבעקבות המפגשים בכלא יותר ויותר אנשים בחברה יאפשרו שיקום של אסירים משוחררים על ידי ראייתם כחלק ממנה.
3.שהאסירים יסכימו לראות עצמם כמי שיכולים לקחת חלק בתיקון עולם.
 
משפטי מפתח בתאוריה המהווים סתירה :
"אתם אחים לנו ,אתם בעלים,בנים,אבות ,אנחנו חלק מאותה חברה".
 
"פסגת האנושיות היא להיות אדם טוב ,יותר מאשר להיות חכם או מרשים".
 
"אתם [לאסירים]מחוייבים לחברה ,זה שלכם לטוב ולרע,.
 
*דרך היעוץ מורכבת  מיעוץ מתירני וקבלה מוחלטת ומיעוץ לא מתירני המוביל את הנועץ להעריך מחדש את  ריגשותיו ומעשיו במבחן המציאות  [לאחר השיחרור].
*היתרון של יעוץ לא מתירני-שתי אינטליגנציות חושבות היטב על אחת מהן.
 
חלק מהמצוקות המאפיינות אסירים:
א.אכזבה-
ממה שלא קיבלנו בעבר מההורים ,מכך שגם כיום אין  הערכה למאמצים ,אינם זוכים ל"אהבת חינם" ,שאין מי שמוכן להכיל ולקבל ללא תנאי.
תוצאה- אובדן תקווה שיכול להיות אחרת ,תחושה של "אין" , הסלמה של "מבחנים" שעושים למי שכן מוכנים לאהוב אותם מתוך רצון שיאהבו אותו  "ככה" פרוע ללא גבולות וללא התחשבות---תוצאה—נבואה שמגשימה את עצמה-----עזיבה של האחר האיכפתי.
 
דרך עבודה: זיכרון מוקדם של אכזבה ,סקירה של כל המקרים שאנשים אכזבו אותי , אין לי כלום....[הנועץ] "מאין תיקח כוח?" [היועץ]  "יש לך לתת למרות הכל ,יש לך את עצמך" [היעוץ]
התחייבות של הנועץ לתת לאחרים ...אמא,אח..אישה..בן
 
ב.ויתור על השתייכות לחברה ,ראייה של - כל – השוטרים,שופטים,עורכי דין, כולם כמקשה אחת של  
   מושחתים ,אכזריים...
דרך עבודה: לספר על  כל האינטראקציות שהיו לו איתם.....
                 כיוון : "הם העם שלי,החברה שלי" [הנועץ]
 
 
אנשים נמצאים לפעמים בשני קצוות  של עמדות רגשיות:
1.מי שויתרו על הרצון שלהם [פחד לאבד,להפריע] ורק מגבירים  את המאמצים לרצות ולמצוא חן
 
כיוון: לוותר על  התקווה לקבל אהבה מההורים , "להרוג" אותם בסשן =לוותר על האהבה שלהם
 
  2.האנשים "הלוחמים" המנסים להשיג אהבה בכוח ובמניפולציות [לפעמים נחמדות/פיתוי] –וכשמשיגים אותה-מואסים בה  משום שבליבם מקווים לקבל אהבה ללא תנאי וללא מאמץ/מלחמה ="ככה"
 
כיוונים: א.את לא אשמה ,את היית ילדה ניפלאה ..ההורים שלך פשוט לא ידעו כיצד לתת אהבה נכונה [היועץ] , ב.לסלוח ולומר להורה : אני יודע שאהבת אותי ולא ידע ת כיצד לבטא את זה.
ג.לספר על "הפשעים" ד.לוותר על הפריבילגיות לנטל על עצמו.
 
סיכמה ולשה: לואיזה נמיצוב
 
  
 
       
 
 
חזרה