הוודאות של חוסר הוודאות

כולנו מחפשים ביטחון יציבות ועתיד ידוע מראש . אולם הודאות היחידה היא חוסר הוודאות . אין כול ביטחון שמה שעבד אתמול יעבוד מחר. אלפי מילים נשפכו ועוד אלפים ישפכו על נושא זה . פרופ' דניאל כהנמן יחד עמוס טברסקי ז"ל חקרו את תהליכי החשיבה בתנאים של אי-ודאות. מחקרם זיכה את פרופ' כהנמן בפרס נובל.

ברור שמחר בבוקר יהיה יום חדש ואתמול היה. זה הדבר הוודאי ביותר שקיים. כל ניסיון לחזות את העתיד הינו בגדר הערכה, ספקולציה, התכנות, חלופות אפשריות ועוד. העולם בו אנו חיים מתאפיין בשינויים מהירים ביותר, העובדה שאנו מתרגלים למשהו, לא מבטיחה כלל שהוא ימשיך להתקיים .

לאחרונה עברתי מרכז הערכה לתפקיד מסוים (יום מיונים),הכנתי את עצמי בצורה הטובה ביותר שיכולתי, לקחתי קורס הכנה במכון שמתמחה בנושא, למדתי את החומר הנדרש כראוי. בסוף יום המיונים נשארנו ארבעה מועמדים .כול אחד קיבל סימולציה לניהול משבר במצב של חוסר וודאות. מצב לא צפוי שקשה להתכונן אילו. לאחר שהתקבלתי הבנתי שהניסיון שלי בהתמודדות במצבים דומים, עזר לי להגיב טוב יותר . (אגב המתמודדים האחרים היו צעירים ממני ופחות מנוסים במצבים כאלה) .

זה מחבר אותי לנושא שלנו, אנשים רבים מאמינים כי אפשר להקטין את אי הוודאות. היכולת לחזות את העתיד המדויק בתאריך ספציפי , לא קיים. הניסיון לשלוט ברצף של אירועים, ע"י סטטיסטיקה "ניהול סיכונים" וכלים מדעים אחרים נידון להצלחה מסוימת בלבד .

אנו יכולים להיות עשירים מופלגים, לאחוז במשרה נחשקת, להיות בטוחים בדרך שבחרנו, להיות חדורי אידאולוגיה ואמונה וכול זה יכול להשתנות באחת . עולמם של אנשים שחשו מוגנים, בטוחים, צודקים השתנה ברגע עקב אסון טבע, שינוי כלכלי גלובלי , מהפכה חברתיות, מחלה וסיבות אחרות . האשליה של מוגנות ויציבות מטעה ומרדימה. הניסיון ללמוד להתמודד עם מצבים של חוסר וודאות מהווה לכאורה דבר והיפוכו . הרי איך ניתן להתכונן למשהו שאינו ידוע . הניסיון האישי שלי מלמד שכול פעם שהיתי צריך להתמודד מול חוסר ודאות רכשתי עוד כלי ועוד יכולת, גם כאשר נכשלתי.

מאחר ולא קיים ביטוח נגד מצבים לא ברורים ולא קיים מדריך איך לנהוג במצב של חוסר וודאות, אני מציע להשתמש בכלי של יעוץ הדדי ולתרגול מצבים של חוסר וודאות וחוסר אונים בצורה מוגנת ומבוקרת. כדי לתפקד בצורה מיטבית, מול עמיתים לעבודה, בני זוג והסביבה הקרובה ובעיקר למען עצמנו.

הצד החיובי במצבים של כאוס וחוסר וודאות טמון בהזדמנות ובאפשריות לשיני ושמצבים כאלה יוצרים. כאשר הישן נהרס ומפנה מקום לחדש. מצב כזה מחייב אותנו לצאת מאזור הנוחות ומצריך

ולפעול בדרך אחרת, שונה מזו שהייתה ,זוהי כמעט הסביבה היחידה שמאפשרת שינוי משמעותי ופריצת דרך .

העובדה שחוסר הוודאות הוא הדבר הוודאי היחיד הקיים, לא אומרת שלא צריך לנסות לתכנן ולראות שני צעדים קדימה ולפעול בהתאמה. תהליכי קבלת ההחלטות במצבי לחץ לא קלים ולא פשוטים כלל.

הכלי הייעוצי מאפשר לנו לפרוק את המתח שנוצר כתוצאה ממצבים אלה. זהו כלי שנותן יתרון משמעותי ומאפשר לנו להגיב למצבי לחץ בצורה מיטבית רגועה ושקולה יותר ולא מתוך מצוקה .

הרעיון לתרגל חוסר אונים וחוסר שליטה שהולכים יד ביד עם אי הוודאות.

לבחון את התחושות שעולות, ולאחר מכן לאפשר לאותן תחושות פורקן. זה יאפשר לנו לתפקד קצת יותר טוב בסיטואציה הבאה של עמימות וחוסר ודאות, הרי מצבים כאלה מזדמנים לנו כמעט מדי יום בעבודה בבית ובסביבה הקרובה . הכלי הייעוצי מזכיר לנו תמיד שהכול נמצא אצלנו, שאנחנו מושלמים ויודעים את התשובות ואת הדרך ו"אין שם אף אחד בחוץ ".

 

אמיר פלג

 

 

חזרה