בא לי לפני הפורקן

בא לי - לפני הפורקן, עולה לי - בזמן הפורקן, אני בוחרת - לאחר הפורקן

מאת דניאל קריצ'מר

"אני עושה מה שבא לי..." משפט כזה נשמע תכופות בכל תחומי החיים. נראה שזה מהווה שיא של החופש ושאל הנקודה הזאת האנושות חתרה במשך אלפי שנים. לפעמים נראה שאף שיטתנו מיישרת קו עם דעה זו. האם כך פני הדברים? בואו נבחן את העניין מקרוב.

ברור לנו כיועצים, שבתחום הקשרים האישיים וקשרי העבודה ודומיהם, לעשות מה שבא לנו מבלי לשאול את השני שמושפע ישירות ממעשינו(או מבלי לברר באיזושהי דרך את דעתו ורגשותיו), אינה התנהגות הגיונית ומיטיבה. אם כך נפעל, זה יביא הסתבכויות לא מעטות: אני לא יכולה לבוא יום אחד לעבודה ולהגיד לבוסית: "היום אני עושה מה שבא לי "; אפילו בתור בוסית זה לא יהיה בריא לארגון. בנושאים כאלה אנו אומרים: "אעשה סשן ואפרוק ואחר כך אחליט בה לעשות."   אך אולי בתחום שקשור רק אליי מבחינת ההחלטה כגון להישאר או לעזוב איזושהי עבודה או קשר כלשהו או אפילו בקביעת מטרות חיים, נכון הוא "ללכת עם ההרגשה", עם מה שבא לי?

 

התשובה הייעוצית היא לא, אין זה נכון לפעול על פי ההרגשה בתחומים שנפגענו,ההדגשה חשובה.

למה בתחומים שנפגענו? כי מקובל עלינו (כלומר, זה שייך להנחות היסוד של הייעוץ) שעבור תינוקת שטרם נפגעה ההתנהגות הספונטאנית, לפי "ההרגשה" היא בדרך כלל המיטיבה ביותר עם אושרה והתפתחותה (כמובן, חוץ מסכנות ממשיות שאין לה מידע עבורן כגון אש, חשמל, מכוניות [1]). מה שקורה הוא שאחרי שנפגענו אנחנו זה כבר לא אנחנו, ההתנהגות שלנו איננה באמת ספונטאנית אלא

ה'ספוטאניות של הפחד' ושאר המצוקות, והביטוי האוטומטי של שטיפת המוח החינוכית. למשל,אנחנו נמנעים מלהיכנס למקומות הדומים לאלה שבהן נפגענו וההתנהגות שלנו הופכת למוגבלת, בעצם רשימה של הימנעויות. וכאן נכנסים שני מנגנונים של הסוואה והצדקה: שינוי הפרצוף לכאורה של הדפוסים ומה שאבי קורא: האינטליגנציה לשירות המצוקה. על-פי המנגנון השני, נגיד: "אני מעדיפה שלא לשבת במקומות חשוכים..." וזו לכאורה העדפה חופשית המבוססת על שיקול שכלי, אבל אם נגרד ייעוצית נמצא בטוח פגיעה ישנה, כי בן אדם ובת חווה בנויים כדי להרגיש נוח בכל מקום שאין שם פגיעה עכשווית ( שיטות פילוסופיות, אומנותיות או דתיות שלמות יכולות להתבסס על פגיעות, לבנות סביבן חומות של הימנעות, ולהיות מוצדקות בדרך הנ"ל, על ידי השכל.). שינוי פרצופו של הדפוס, הינו תחפושת שהדפוס לובש על מנת לחדור למודעות שלנו ולהצליח להפעיל אותנו, כאילו הוא דבר חדש ולא אותו מנוול זקן. בדוגמה שלנו: פתאום בא לי לשבת דווקא באור אדום... הכל הדפוס ימציא... רק לא לשבת בחושך. 

כך, בין אם הדפוס יתכסה בכיסויים של תפיסת עולם עקרונית וקבועה, בין אם הוא ילבש תחפושת של "בא לי" רגעי, מה שמופיע לכאורה בתור 'רצון חופשי' הוא כאן ההפך הגמור שלו: פעולה שאינה מודעת למניעים שלה, מוכתבת על ידי פגיעה ישנה, ותוצאה מהימנעות, מצמצום טווח הפעולה החופשית. סיכמנו אם כן, שלפעול באופן "ספונטאני" (גם בתחום בחירות החיים) במקומות שנפגענו פירושו להפעיל את ברירת המחדל, את הדפוס או ביתר דיוק, להיות מופעלים על ידו. עד כאן מדובר בפעולה במציאות. מאוד חשוב שנגדיר – מפרספקטיבה של שחרור – מהי פעולה מיטיבה במציאות החוץ-ייעוצית על מנת שנוכל לקרוא לילד בשמו: למצוקה, מצוקה ולא סגנון חיים, אופי וכדומה. מה קורה, לעומת זאת, בסשן?

לא כל חומר המופיע בסשן (2) שייך לאותה קטגוריה. יש חומרים המהווים דפוסי הגנה המסתירים את המצוקה האמיתית. "בא לי" שייך לקבוצה זו. אין בו ביטוי של הרצון האמיתי אלא פיצוי על צורך אחר לא מסופק ("במקום" כזה) או כיסוי על מקום כואב. כיוון נכון ב"מקצה" יהיה: "מה יקרה אם תוותר על מה שבא לך?" ועל "לא בא לי" הכיוון יהיה: "מה קשה בזה?" או (אם קשה לנועצת עם מישהו ש"לא בא לה" עליו) "את רוצה להגיד משהו למישהו?" (לא בא לי לדבר לעבוד לחיות איתך כי...) כמובן בתוספת עוד כיוון קלאסי: "מתי בפעם הראשונה..." המצוקה האמיתית תתפרץ החוצה בחזקה. לא חייבים לספק את ה"בא לי" אך אפשר להשתמש בו על מנת לגלות את המצוקה האמיתית, ולפעמים, את הרצון האמיתי המוסתר.
 
ושוב לחיים, השאלה המתבקשת היא: האם אין מקום לספונטאניות אמיתית, לא נגועה? ומה עם ביטוי אומנותי? ומה עם לסמוך על האינטואיציה, שבכמה מקרים בחיינו הוכיחה את עצמה כדרך הכי טובה לפעול אז? בקיצור, האם אין מקום לרגש טוב, שאינו בנוי בתוך דפוס ואינו תוצאה של בריחה רגעית? ננסה לענות לאלה:
הפגיעה וביטויה ה"ספונטאני" על ידי הדפוס שהתהווה בעקבותיה, מאפילים על הטבע האמיתי שלנו, אך אינם מוחקים אותו.  המקום הפנימי הלא נגוע הוא המקור של הרגשות המיטיבים(3). רגשות אלה יכולים לבצבץ מבפנים, באמצע התחום הפגוע, עוד מתחילת תהליך הריפוי. בהמשך, בתהליך האסוציאטיבי של שחרור רגשות, זכרונות ומחשבות שמתרחש בסשן, "עולים לנו" דברים. חומרים אלה אינם עדיין הביטוי האולטימטיבי של טבענו האמיתי, אבל הם מציינים שלבים חשובים וכנראה בלתי נמנעים בדרך לשחרור שלנו. דרך פורקן, הבעת כמיהה ומשאלות ופעולה מעשית בעולם, הרצון האמיתי מתחיל לחלחל החוצה, ואם התמיכה הראויה, פרץ של יוזמה מתגבש סביב בניין ההחלטות הבוגרות שלנו. אנחנו מוגחים.
 
*    *    *
נושא האינטואיציה ונושא העידוד של ה"בא לי" על ידי המערכות השיווקיות ראויים להתייחסות מיוחדת שלהלן.    

 

אינטואיציות נכונות יכולות להופיע,כפי שרמזנו, כבר מתחילת תהליך הריפוי. זה נכון גם לגבי ביטויים אומנותיים בעלי ערך. כמה טיפים על איך מבחינים אינטואיציה אמיתית מסתם אשליה רגשית. אם האינטואיציה היא מסר ברור,שאינו דומה לאלה הנובעים ממצוקותינו הרגשיות, ומופיע באופן עיקש אך זר אפילו להרגלי החשיבה שלנו, זוהי אינטואיציה אמיתית. (אני לא נכנס פה להכרעה הפילוסופית, החץ-ייעוצית לגבי מהי אינטואיציה. נגיר רק שאפשר - על-פי תפיסה מטריאליסטית - להסביר את האינטואיציה כמעין מחשבה לא מודעת, בה המוח אוסף נתונים בסקירה רחבה מאוד ופולטת אל תוך מוקד הקשב את המסקנה. בפרספקטיבה רוחנית, המוח אינו מייצר את האינטואיציה, אלא קולט אותה מאיזושהי אינטליגנציה גלובאלית, מעין מאגר נתונים קוסמי. לא משנה. הייעוץ יכול להסתדר בנקודה זו גם עם הסבר כזה וגם עם הסבר כזה.) העיקר הוא שמחשבה אינטואיטיבית זו לא תהיה דומה למצוקות (כולל תקוות שווא), כאמור. אינטואיציות הן דבר לא רגיל כל כך לרוב בני האדם. לעומת זאת, גירויים מחדש, צרכים קפואים ותקוות-שווא המתחפשות לאינטואיציה גורמות לנזק רב. ראה למשל האשליות - והאכזבות - החוזרות של בני אדם לגבי ה"זיווג משמים". גורואים ומוכרי ג'אנק פוד רוחני מתפרנסים מהבלבול שתיארנו.

לגבי המערכת השיווקית בכלל, היא מעודדת מאוד את תרבות ה"בא לי", על ידי יצירת מציות של אי-העצמה,disempowerment. תוצאה זו מושגת על ידי יצירת "מציאות שקרית", במונחים ייעוציים. בין היתר, מחלישים את הרגשת ההוויה, ה- being, ומחזקים את מימד היש לךאין לך - having. כך, אם אין לך משהו, בעצם חסר לך ואתה לא שלם (וגם לא מקובל, מה שמפנה אותנו לנושא השייכות). ה-"בא לי" משמש את המוכר למכור, ואת הקונה,

 לכסות את המצוקות שלו. ההתנגדות בקהילות הייעוץ לשימוש בסוכר למשל, לפחות בזמן ייעוץ, אינה

נובעת לדעתי מאיזושהי רודנות של פאטריארך קפדן, אלא מההבנה הבסיסית הנ"ל. בואו נעזוב את כל ה"בא לי", נפרוק על אבדן כל ה"במקומים" וניקח ביד את הפרח האמיתי, שזה אנחנו.

הערות: [1] סכנה אמיתית ולא דאגה של ההורים. דאגה פורקים.
            [2] סוף סוף המונח נמצא! מסתבר, שלפי האקדמיה למושג "סשן" קוראים בעברית מקצה.
            [3] כדאי להבחין בין הרגשות טובות לבין "רגשות מיטיבים". לראשונות יש אופי פסיבי, תגובתי ולפעמים הן אשלייתיות, כי הן נובעות מ"גירוי מחדש טוב" (לדוגמא: אני מתאהב ממישהו דומה לאבא שלי ויש לי הרגשה טובה, נראה לי שפתרתי את כל מצוקותיי; אבל עד מהרה אני מגלה שזה לא קשר מיטיב). רגשות מיטיבים הם כוחות אקטיביים שבעצם טומנים בחובם מחשבה חיובית וכיוון פעולה חיובי, עוד לפני שהם מנוסחים מילולית.
 
כל אדם והייחודיות שלו, כל קבוצה והייחודיות שלה
אין לי בתור גבר זכות לבקר את התנועה הפמיניסטית (שאני מסכים איתה בהתלהבות), אפילו את ענפיה הסוטות וסוטרות את כיוון שחרור הנשים. ברם, החלטתי להתחיל עם דוגמת הנשים בשל האקטואליות שלה כפי שאבהיר, כשברצוני לבטא אמירה על השחרור בכלל.

לאחרונה מופיעים ספרים וסדנאות שניתן לשייך אותם לזרם של מצ'ואיזם פמיניסטי, כביול. בין היתר, "טיפים" כמו טפסי חקירה לגבר שמנסים ליצור איתו קשר (או אפילו "לצוד" אותו, לפי ניסוחים מסוימים), לא להחזיר טלפונים באופן שיטתי וכאלה עצות מלחמה ותרגילים. אני סבור (ואיתי פעילות פמיניסטיות בולטות, אם כי, כמובן איני מדבר בשמן), שזו דרך המתנגד באופן פרונטאלי לשחרור נשים. נכון שנשים, במצבים מסויימים, זקוקות לאמצעי הגנה, משלהן ואו מאחרים. אך להעלות את זה לשיטה פירושו להנציח את חוסר האונים של נשים ולהתייאש סופית מכל אפשרות של בעלות ברית מצד גברים.

הזרם הפמיניסטי פיתח עם הזמן אמירה כוללת על החברה והייתי אומר, אפילו על היקום. לפי אמירה זו, על החברה למתן או לעזוב לגמרי את הכיוון התחרותי והפחדני-תוקפני שהשתמש - בשל סיבות הסטוריות - בגברים כקורבנות-סוכנים של השיטה, ולסגל לעצמה תכונות אנושיות, שבגלל אותן סיבות הסטוריות נשארו שלמות יותר, לא פגועות, אצל נשים: רכות, שיתוף, טיפוח -caring  וחמלה. להפוך את האשה ל"גבר" - במובן המצ'ואיסטי של המלה - לא יביא לשחרור הנשים והחברה, אלא רק ליתרונות ארעיים לאותן נשים שיסתגלו יותר לתחרותיות או לבעלות האמצעים, ויהפוך אותן לשותפות במערכת המדכאת, על חשבון רוב אחיותיהן שתשארנה "מאחור", ועל חשבון חלשים אחרים: מיעוטים אתניים,ילדים, זקנים, חיות והסביבה הטבעית. כמובן, המרוויחים העיקריים של תהליך זה הם הכוחות הכלכליים שנהנים מיותר תחרות במקומות העבודה ומהירידה בשכר שנובעת מזה... ומארגני הסדנאות הנ"ל.

להפוך את הנשים לגברים, את המזרחים לאשכנזים, את הילדים למבוגרים, את הדתיים לחילוניים או ההפך, את הערבים ליהודים, את הזקנים לצעירים או את הלבנים לשחורים אינו הפיתרון לבעיית השחרור. אנו ממש זקוקים לתרומה של כל אחד, לגיוון הפרחים, גם בטבע - biodiversity, וגם בחברה.

בתודה, מדניאל.
חזרה